Κυριακή 3 Μαΐου: Το άνοιγμα των σχολείων στην Ευρώπη

Παρατηρητήριο Μαϊ 04, 2020

Σε άρθρο τους για το θέμα του ανοίγματος των σχολείων οι Jake Bryant / Emma Dorn / Stephen Hall / Frédéric Panier ορθώς επισημαίνουν ότι δεν υπάρχει μία ενιαία κατεύθυνση.

Τα περισσότερα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διεθνώς παραμένουν κλειστά. Σε Κίνα, Δανία, Ιαπωνία και Νορβηγία, έχουν ανοίξει πρόσφατα· πολλές ευρωπαϊκές χώρες ανοίγουν τις επόμενες εβδομάδες ή μήνες ενώ στην Σουηδία δεν έκλεισαν ποτέ.

Η εξίσωση δεν είναι εύκολη καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα είναι διαφορετικά στις κοινότητες ενώ οι μελέτες είναι ακόμη αντιφατικές. Τα 3 κύρια ζητήματα είναι τα εξής:



α) Το ρίσκο της δημόσιας υγείας: Εν προκειμένω, οι μελέτες σε σχέση τα παιδιά, τουλάχιστον σε Κίνα και ΗΠΑ που έχουμε τα περισσότερα δείγματα, δείχνουν ότι η κίνδυνος μετάδοσης από παιδί σε παιδί είναι πολύ χαμηλότερος των ενηλίκων κ αντιπροσωπεύουν το 2% όλων των περιπτώσεων. Μάλιστα, τα περισσότερα παιδιά περνούν τη νόσο ασυμπτωματικά, ενώ η θνητότητα είναι εξαιρετικά χαμηλή. Ο κίνδυνος μετάδοσης αφορά περισσότερο από τα παιδιά προς τους εκπαιδευτικούς, ιδίως δε αυτούς που έχουν αυξημένο κίνδυνο επιπλοκών (μεγάλες ηλικίες, ευπαθείς ομάδες). Εφόσον το πλαίσιο μεταδοτικότητας παραμένει ασαφές, χρειάζεται να προσπαθήσουμε να διασφαλίσουμε την υγεία όλων. 



β) Η οικονομική δραστηριότητα των γονέων:  Στις Ηνωμένες Πολιτείες, το 16% του εργατικού δυναμικού - που αντιπροσωπεύει 26,8 εκατομμύρια εργαζόμενους - εξαρτάται από τη φροντίδα των παιδιών για να εργαστεί. Στην Ευρώπη, όπου υπάρχει υψηλότερο ποσοστό οικογενειών διπλού εισοδήματος, το 20 - 30% εξαρτάται πιθανώς από τα σχολεία για να συνεχίσουν την εργασία τους. Το πρόβλημα μεγενθύνεται στις μικρότερες ηλικίες, ενώ ο κίνδυνος μετάδοσης σε παππούδες/γιαγιάδες (που αποτελούν ισχυρό κοινωνικό δίκτυο στη χώρα μας) περιορίζει τις λύσεις. Η εργασία από το σπίτι συνιστά μονόδρομο στην περίπτωση που τα σχολεία παραμείνουν κλειστά. 



γ) Η εκπαίδευση των παιδιών: Είχα διαβάσει παλαιότερα μία μελέτη για τις ανισότητες που δημιουργούνται στην εκπαίδευση τα καλοκαίρια μεταξύ πλουσίων κ φτωχών οικογενειών. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με τη διακοπή, καθώς επίσης τα ιδιωτικά σχολεία ανταποκρίνονται καλύτερα όπου υπάρχουν σοβαρά ελλείμματα οργάνωσης κ υποδομών στη δημόσια εκπαίδευση, ενώ προκύπτουν και τεχνολογικές ανισότητες. Είναι προφανές ότι ακόμη και η καλά οργανωμένη τηλεκπαίδευση συνιστά μονάχα εμβαλωματική λύση.

Επιπρόσθετα, οι αναφορές ενδοοικογενειακής βίας αυξήθηκαν περισσότερο σε όλες τις χώρες το διάστημα των lock-down. Για αυτούς που δίνουν εξετάσεις για εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, μπορεί να δοθεί προτεραιότητα ανοίγματος,  καθώς είναι ευκολότερο να τηρήσουν τους κανόνες και τα πρωτόκολλα. Η Γερμανία έχει προχωρήσει σε αντίστοιχη απόφαση και οι μαθητές της 3ης λυκείου έχουν επιστρέψει στο σχολείο. Η επιστήμη, σε συνδυασμό με την πειραματική εφαρμογή θα μας διαφωτίσουν περισσότερο για το ορθό της επιλογής σε σχέση με τα σχολεία.

2) Παραθέτω το μοντέλο ανοίγματος των σχολείων στη Γαλλία, το οποίο βασίζεται στην αποκεντρωμένη λήψη αποφάσεων & το πληροφοριακό σύστημα παρακολούθησης των περιστατικών:

• Το αποκεντρωμένο μοντέλο επιστροφής των μαθητών – Το παράδειγμα του Παρισιού

Περιορισμένο άνοιγμα (13 ή 14/5) των νηπιαγωγείων και των δημοτικών μονάχα για τα παιδιά των οποίων και οι δύο γονείς εργάζονται υποχρεωτικά εκτός σπιτιού (υγειονομικοί, εκπαιδευτικοί, εργαζόμενοι στην κοινωνική μέριμνα ή στα ΜΜΜ, έμποροι) και τα παιδιά από οικογένειες με αυξημένο δείκτη σχολικής εγκατάλειψης, για τις τρεις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας.

-Στόχος σχολικά τμήματα με λιγότερα από 15 άτομα που προβλέπει η κυβερνητική οδηγία: 5-10 παιδιά στα νηπιαγωγεία και έως 12 στα δημοτικά. o Οι διευθυντές κάθε σχολείου θα σχεδιάσουν ανάλογα με τους ανθρώπινους πόρους  και τη διαρρύθμιση κάθε σχολείου.

-Τα Γυμνάσια δεν θα ανοίξουν στις 18/5 στο Παρίσι στο βαθμό που το «χρώμα» του νομού παραμείνει κόκκινο. (βλ. προηγούμενο σημείωμα για Γαλλία)

-Δύο μάσκες (όχι Ν95) ανά ημέρα εργασίας θα διανέμονται σε κάθε μέλος του προσωπικού και θα υπάρχουν διαθέσιμες και για κάθε μαθητή μέχρι να γίνουν εύκολα προσβάσιμες για όλες τις οικογένειες (εθνικό μέτρο).

• Νομοσχέδιο επέκτασης του υγειονομικού κράτους έκτακτης ανάγκης.

-Αυστηρή απομόνωση των θετικών περιστατικών είτε στο σπίτι είτε σε ειδικές τοποθεσίες που θα αποτρέπουν την εξάπλωση του ιού.

-Τα ύποπτα περιστατικά ή ύποπτες επαφές μπορούν να τεθούν σε καραντίνα από τις διοικητικές αρχές (νομάρχες). Η δεξιά αντιπολίτευση ζητά να αλλάξει και η επιβολή των μέτρων να γίνεται από τις υγειονομικές αρχές.

-Τα περιοριστικά μέτρα  θα είναι πιο αυστηρά ακόμη και από τον αντιτρομοκρατικό νόμο.

-Δεν θα μιλάμε δηλαδή για «περιορισμό της ελευθερίας», αλλά για «στέρηση της ελευθερίας». Γι’ αυτό αν το άτομο δεν είναι σύμφωνο με τη λήψη μέτρων θα υπάρχει άμεση προσφυγή στην αυτόφωρη δικαιοσύνη για την επιβολή της ποινής.

• Εφαρμογή StopCovid.

-Στόχος του συστήματος η ιχνηλάτηση των επαφών και το σπάσιμο της αλυσίδας μετάδοσης του ιού.

-Δημιουργία εθνικού πληροφοριακού συστήματος για την αναγνώριση και καταγραφή μολυσμένων ή πιθανώς μολυσμένων (στενές επαφές θετικού περιστατικού) ατόμων.

-Το πληροφοριακό σύστημα που θα τροφοδοτείται από τους γιατρούς και τον εθνικό φορέα Υγείας-Πρόνοιας, θα επικουρείται από τις υγειονομικές ομάδες ελέγχου στη συγκρότηση των καταλόγων των ατόμων που θα καλούνται να εξεταστούν.

-Το σύστημα θα περιέχει τις ιατρικές οδηγίες και συνταγές της απομόνωσης καθώς και τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεων.

-Η διάρκεια λειτουργίας του συστήματος υπολογίζεται σε 12 μήνες τη στιγμή που η επέκταση της υγειονομικής έκτακτης ανάγκης είναι μονάχα 2. Γεγονός που εγείρει έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση.

-Το νομοσχέδιο κατατίθεται και εξετάζεται τη Δευτέρα 04/5 στην Γερουσία και έπειτα στην Ολομέλεια της Βουλής.

• Διατίμηση των χειρουργικών μασκών στα 95 λεπτά του ευρώ η μια. Χωρίς διατίμηση διατίθενται οι υφασμάτινες μάσκες.

*φωτογραφία άρθρου από Aaron Burden on Unsplash

*******

Αφήστε το σχόλιό σας:

Stefanos Parastatidis

Γιατρός, blogger με ενδιαφέρον για την πολιτική και με τελικό στόχο οι στόχοι μου να μη μείνουν μόνο δικοί μου.

Great! You've successfully subscribed.
Great! Next, complete checkout for full access.
Welcome back! You've successfully signed in.
Success! Your account is fully activated, you now have access to all content.